Het lukt Harley-Davidson maar niet om een jonger publiek te trekken. En dat heeft zijn weerslag op de resultaten. Harley heeft in het afgelopen kwartaal minder motorfietsen aan de man weten de brengen in de Verenigde Staten. De verkopen in de veruit belangrijkste markt voor het bedrijf daalden met ruim 5 procent.
Harley maakte melding van een daling in de motorenmarkt in de VS van 8,6 procent. Omdat het concern beter dan de markt presteerde steeg het marktaandeel. Naar eigen zeggen is bijna een op de twee motorfietsen die in de VS wordt verkocht een Harley.
De omzet van de onderneming steeg 10 procent tot 1,3 miljard dollar. Het operationele resultaat viel ruim 15 procent lager uit dan vorig jaar, onder meer door wisselkoerseffecten en hogere fabricagekosten. In totaal verkocht het bedrijf krap 2 procent minder motoren.
Minder Amerikanen stappen op een Harley
Harley wijzigde zijn verwachtingen voor het hele jaar, waarbij het bedrijf nu verwacht 264.000 tot 269.000 motoren aan de man te brengen. Eerder dacht Harley wereldwijd 269.000 tot 274.000 motoren te slijten. De verkopen stellen al een tijdje teleur. Harley’s klantenkring is flink vergrijsd en bestaat voor een groot deel uit babyboomers. Pogingen om jongere generaties te verleiden met nieuwe versies van de ooit zo populaire Low Riders hebben nog niet gewerkt.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl